SalzburgSalzburgsalzburg-winterSalzburgSalzburgSalzburg

Wandeling over de Mönchsberg

De Mönchsberg is de heuvel in Salzburg waarop je van veraf de Festung Hohensalzburg ziet staan. Op deze berg kun je heerlijk wandelen en heb je vaak prachtige uitzichten op de stad en de wijde (berg)omgeving. We raden deze wandeling dan ook ten zeerste aan.

Salzburg_wandelen-monchsberg-k.jpgDe route die je op de kaart kunt zien en die we beschrijven is ca. 6,2 kilometer lang. Voor het grootste deel wandel je over geasfalteerde wegen, 5% gaat via bospad. Er zitten soms behoorlijke stijgingen en  afdalingen in de route, soms ook met trappen. Houd hier dus rekening mee.

Ga nooit alleen in het donker op de berg wandelen, altijd met gids of tijdens een rondleiding. Alléén in het donker brengt teveel risico's met zich mee qua gesteldheid van de wandelroute (paden, trappen, treden e.d.), die dan te weinig zichtbaar zijn.
Afhankelijk van je tempo doe je ruim een uur tot twee uur over deze wandeling. Als je ervoor kiest om overal koffie te drinken en alle punten uitgebreid te bekijken, duurt het natuurlijk langer!

Eigenlijk kun je deze wandeling overal starten waar je maar wilt, wij beginnen echter op de Mozartplatz bij de VVV. Neem de link hieronder erbij en maak de kaart groter. Zo kun je de route via de kaart volgen. We volgen de rode stippellijn over de Mönchsberg. Dit kaartje is ook op papier te halen bij de VVV.

*  Volg de bordjes naar de Nonnbergstiege. Je volgt de route naar de kerk met de rode uibolvormige toren. Dit is de kloosterkerk van het Nonnbergklooster. Hier kun je helemaal naar boven wandelen en kom je langs het oudste Benedictijnse vrouwenklooster in het Duitssprekende gebied. Zie voor meer info bij de bezienswaardigheden op deze site.
* Als je niet wilt beginnen met een behoorlijk klim, kun je ook de Festungsbahn naar de Hohensalzburg overwegen. Hiervoor moet je betalen, met de Salzburgcard is het echter gratis.
* Heb je gekozen voor de wandeling via het klooster, dan wandel je via de Nonnberggasse en de Brunnhausgasse om de Vesting heen. Aan de oostkant heb je geen toegang tot de vesting, je moet er omheen lopen en via de Oskar Kokoschka-Weg de Vesting benaderen.

Je kunt ervoor kiezen de Vesting te bezoeken. Er zijn meerdere mogelijkheden om een koffiestop te maken. Hierna kun je je wandeling voortzetten of met de Festungsbahn teruggaan naar de Altstadt. Je kunt ook via het aangegeven pad teruglopen naar de Altstadt, je kiest er dan niet voor om verder via de Mönchsberg te wandelen.
* Na de vesting bezocht te hebben of voorbij gelopen te zijn, zijn er meerdere mogelijkheden om je weg te vervolgen als je over de Mönchsberg wilt wandelen.
1)  Je kunt naar het uitzichtpunt Richte Höhe op 508 meter wandelen (links aanhouden). Je hebt hier een prachtig uitzicht over de hele omgeving. Als je hier bent geweest kun je via dezelfde weg terug richting Vesting.
2) Via de Dr-Herbert-Klein-Weg kun je terugwandelen (dalend) naar de Altstadt. Je komt uit in het 'Festspielbezirk', het gebied met de operahuizen. Van hieruit wandel je zo de Altstadt van Salzburg in.
3) Voor de echte wandelaars gaan we nog even verder. Volg de weg even naar links, maar sla op de eerste mogelijkheid meteen rechtsaf richting Karolinenhöhe en Slot Mönchstein.

Deze route loopt via de "wervel" van de Mönchsberg door de bossen en biedt op verschillende momenten prachtige uitzichtpunten op de Altstadt richting noorden en op de bergwereld richting zuiden. Met deze wandeling vervolgen we hieronder het verhaal.

* De Karolinenhöhe is samen met de Richte Höhe het hoogste punt op de Mönchsberg. Als je je route vervolgt zie je op je kaartje dat je over de Siegmundstor heen wandelt. Je zult hier niet veel van merken, maar dit is een belangrijke en drukke autoverbinding tussen de Altstadt en het zuidelijke deel van de stad Salzburg. Jij loopt echter lekker door de natuur en kunt genieten van prachtige vergezichten en flora/fauna.
* Bij de spltising (nummer 5 op de kaart) kun je kiezen of je je wandeling wilt beëindigen of dat je nog steeds verder wilt wandelen. Je ziet bordjes met de Mönchsbergaufzug staan. Dit is een lift die je naar beneden brengt, waarna je in de buurt van de Getreidegasse weer midden in de stad staat. Dit is een mogelijkheid.

Je kunt er ook voor kiezen om lekker koffie te drinken bij M32 en te genieten van het terras met een werkelijk schitterend uitzicht over alle kerken en de Altstadt. Soms (niet iedere dag) gaan om 15.00 uur alle klokken luiden. Dit is werkelijk een onvergetelijk moment. Misschien ken je dit punt ook uit de 'Sound of Music'. Tijdens het lied 'do-re-mi' staat Maria hier met de kinderen te zingen. Het is er meestal druk en het is een geliefd fotomoment voor vele mensen.

* Op de splitsing waar je kunt kiezen voor het terras en de lift (rechts aanhouden), kun je ook kiezen om links aan te houden. Je wandelt dan nog even door en loopt achter het Museum der Moderne langs richting het Johannesschlössl of Schloss Mönchstein. Op dit gedeelte kun je drie keer langs een slot lopen, ze zijn niet voor het pubiek toegankelijk. Schloss Mönchstein is een hotel,  het Johannesschlössl is een klooster (Pallotinerklooster) en dan is er nog het Marketenderschlössl, wat in gebruik genomen is door de universiteit van Californië. Het herbergt de afdeling Europese studies met een nadruk op Europese cultuur en Duitstalige literatuur. Het bijbehorende huis is onderdeel van het Pallotinerklooster. Het slot stamt uit de 16e eeuw.

* Langs het Schloss Mönchstein kun je de route nog groter maken. In plaats van de ronde af te maken, kun je ervoor kiezen langs dit slot te lopen, langs het Augustinerklooster met de Augustinerbräu, via de Müllner Hauptstrasse langs de promenade via de Salzach weer terug richting Altstadt. Kies je voor deze optie, dan ben je langer onderweg.

* Via de ronde langs de verschillende burchten (slotten) kom je uit bij het Humboldt Terras. In plaats van links af te slaan op de kruising richting het Schloss Mönchstein, sla je rechtsaf richting Humboldtterrasse. Hier kom je via een trap uit op een balkon, vanwaar je wederom een prachtig uitzicht hebt. Vervolg hierna de route richting het Museum der Moderne en uiteindelijk kun je met de lift weer naar beneden (Mönchsbergaufzug).

Via heel veel verschillende opties en keuzes onderweg, maak je een prachtige route over de Mönchsberg. Omdat er onderweg zoveel mogelijkheden en opties zijn, kun je deze wandeling vaker maken, iedere keer weer een beetje anders. Veel plezier!

Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!